Ende dieses Seitenbereichs.

Beginn des Seitenbereichs: Inhalt:

Drittmittelprojekte

  • Self-concept & professional well-being of CLIL teachers in primary, secondary & tertiary contexts:
    This project, funded by the ÖNB and conducted at the University of Graz, is an exploratory mixed-methods study investigating the subjective well-being (SWB) of CLIL teachers in Austria at the primary and secondary levels, and EMI teachers at the tertiary level. The study aimed to achieve greater understanding of the factors contributing to CLIL/EMI teachers’ SWB and the contextual factors which may detract from or enhance it. The project was completed in March 2019 and a series of publications on the findings are planned in the coming years.
  • Investigating development in students’ foreign language proficiency, language learning motivation and intercultural competence during the post-return phase of ERASMUS study abroad:
    The first and most comprehensive study to date to investigate the sustainability of foreign language (L2) proficiency gains made on the substantial ERASMUS programme along with continued development in students’ L2 self-conceptions and self-motivation, and aspects of their intercultural competence post-return to the home country.
     
  • The psychological capital of foreign language teachers:
    The study aims to explore Teachers’ Psychological Capital (TPC) amongst foreign language teachers working in Austria and the UK, collaborating with the University of Leicester. This is a three-year, FWF-funded international research project which began on 1st October, 2018. In addition to shedding light on an exciting under-researched psychological construct, our project hopes to be able to make specific recommendations for teacher educators, school leaders, and policy makers about how best to support teacher professional wellbeing in diverse contemporary educational contexts.
     
  • Critical Skills for Life and Work:
    This is an Erasmus+ funded project which seeks to develop effective training tools for enhancing key professional skills and intercultural competences of highly-skilled refugees and language teachers who work with them. The aim is to enhance the employability and societal integration of highly-skilled refugees. The project strategic partnership is composed of Newcastle University (UK), University of Graz (Austria), Fryske Akademy (The Netherlands), and Action Foundation (UK).
     
  • Teaching Chinese in an intercultural context:
    The study aims to examine the well-being of Chinese language teachers working in the UK. It focuses on how they make use of their available social and psychological resources in order to maintain their well-being alongside their professional productivity.

DiaLog - Schüler_innen diskutieren kontroverse Fragen zum Klimawandel. Entwicklung schriftlicher Argumentationskompetenz in der Erst-, Zweit- und Fremdsprache Deutsch im mehrsprachigen europäischen Kontext

Fördergeber: Europäische Kommission
Projektlaufzeit: 2020-2023
Kurzbeschreibung und Projektteam

 (Un)geteilte Klassen – zum Zusammenhang zwischen sozialen Netzwerken und dem (Zweit)Spracherwerb von Kindern in sprachlich heterogenen Klassen der Primarstufe

Fördergeber: Land Steiermark
Projektlaufzeit: 2018-2020
Kurzbeschreibung und Projektteam

Das Universum gleicht einem Fußball – oder doch nicht? Entwicklung wissenschaftlicher Textkompetenz von SchülerInnen in mehrsprachigen Klassen durch metatextuelle Diskurse zu ungelösten Fragen der Naturwissenschaft

Fördergeber: Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung
Projektlaufzeit: 2017-2019
Kurzbeschreibung und Projektteam
Fotos

Mehr-sprachliche Bildung - Entwicklung und Erprobung von Language Awarenesskonzepten im Unterricht aller Fächer 

Fördergeber: Europäische Kommission
Projektlaufzeit: 2015-2018
Kurzbeschreibung und Projektteam

Wissenschaftliches Schreiben: Die textlinguistische und erwerbstheoretische Bedeutung von wissenschaftlichen Textprozeduren 

Fördergeber: Österreichischer Nationalbankfonds, ÖNB
Projektlaufzeit: 2014-2016
Kurzbeschreibung und Projekteam

Didaktisches Coaching für den Unterricht in mehrsprachigen Klassen 

Fördergeber: Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, BMUKK
Projektlaufzeit: 2010-2012
Kurzbeschreibung und Projektteam
Curriculum zur Ausbildung sog. „Sprachcoaches“

Guidelines: Sprachverwendung in Schulbüchern  

Fördergeber: Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, BMUKK
Projektdauer: 2010-2011
Kurzbeschreibung und Projektteam
Projektergebnisse: Download der Broschüre

 

Insert

Das Projekt INSERT der GESÖB zielt auf die fachdidaktisch begleitete Erarbeitung von Unterrichtsmaterialien zu ausgewählten sozioökonomischen Themen durch AHS-Lehrerinnen oder -Lehrer ab.

Naturwissenschaftliche Arbeitsweisen in nicht-experimentellen klimaphysikalischen Untersuchungen: Dieses Projekt ermöglicht SchülerInnen anhand der entwickelten Lernumgebung zum Thema Feinstaub naturwissenschaftliche Arbeitsweisen, die über klassische experimentelle Designs hinausgehen, kennen zu lernen. Die Grazer Feinstaubsituation bietet einen lebensrelevanten und als Socio Scientific Issue interessensfördernd Zugang zur Analyse und Interpretation von Big Data, bei der auch inferenzstatistische Ideen zum Einsatz kommen.

Aufnahme als erster Fellow einer österreichischen Universität in das Kolleg Didaktik:digital der Joachim Herz Stiftung mit 15.1.2020 und Förderung des Projekts "Datenrepositorien als Türöffner für 'Big Data' im Physikunterricht" (Thomas Schubatzky).

 

  • Bodytime

An interdisciplinary inquiry on regular body rhythm and its dysfunctions/ Bereich Zeitdynamik im Burnout in Körpererfahrung und Bewegung (Paletta, Andrea; Pfeffer Manuela, Duncan David) 2013 - 2018 (Interdisziplinäres und transdisziplinäres Projekt mit dem Ziel auf der Basis von Grundlagenforschung eine didaktische Handreichung zur Burnout Prävention und Therapie zu erstellen)
GeldgeberIn: FWF (Fonds z. Förderung d. wissensch. Forschung)
https://bodytime.uni-graz.at/
http://unipub.uni-graz.at/obvugroa/download/pdf/2568810?originalFilename=true

  • Let’s plan to make a plan

Intervention mapping to optimise maternal and child health. (van Poppel Mireille, Sattler Matteo, Birnbaumer Philipp, Hofmann Peter) 2019-2021
GeldgeberIn: OeAD (Scientific & Technological Cooperation AUSTRIA, SOUTH AFRICA

Ende dieses Seitenbereichs.

Beginn des Seitenbereichs: Zusatzinformationen:

Ende dieses Seitenbereichs.